Mūsdienās mūzikas radīšanas procesā ļoti liela nozīme ir digitālajiem taustiņinstrumentiem. Populārākās digitālo taustiņinstrumentu grupas ir aranžētāji, sintezatori un digitālās klavieres. Latvijā aranžētāji pārsvarā gan tiek saukti par sintezatoriem, kaut gan to pamatideja un funkcijas atšķiras. Pirms stāstām par sintezatora un aranžētāja izvēli, īsi pastāstīsim par galvenajām digitālo klaviatūru atšķirībām.
 

Aranžētājs

Tā pamata funkcija ir mūzikas pavadījumu veidošana, kur iespējams atmiņā saglabāt dažāda stila akordu un ritma paternus. Aranžētājs ir elektroniska klaviatūra, kur ierakstītas tādas pamata instrumentu skaņas, kā klavieres, ērģeles, ģitāra un citas, kā arī automātiski izveidoti dažādi mūzikas stili. Aranžētāja programma piedāvā pamata pavadījumu, kas automātiski saskaņo nepieciešamo skaņas stilu, ritmu un tempu ar mūziķa spēlēto mūziku. Klaviatūrā parasti ietverti 61, 76 taustiņi vai pilns taustiņu skaits – 88. Populārākie un izplatītākie aranžētāju ražotāji, kas sastopami Eiropas tirgū ir Yamaha, Medeli un Casio.
 

Digitālās klavieres

Atšķirībā no akustiskajām klavierēm, kur skaņa tiek radīta ar stīgu palīdzību, digitālajās klavierēs skaņa tiek radīta elektroniski. Digitālajām klavierēm ir pilns taustiņu skaits – 88 taustiņi. Klavierspēles iesācējiem ieteicams izvērtēt divas galvenās lietas: taustiņu smagumu, kā arī skaņu. Taustiņiem nepieciešams skanēt skaļāk vai klusāk, atkarībā no tā, ar kādu spēku tie tiek nospiesti. Digitālo klavieru skaņai nepieciešams atbilst akustisko klavieru skaņai.
 

Sintezators

Ja vēlies ne tikai komponēt un veidot aranžējumu, bet arī eksperimentēt ar skaņu, tad sintezators ir vispiemērotākais no digitālajiem taustiņinstrumentiem. Sintezators ir elektronisks mūzikas instruments, ko izmanto dažādu skaņu radīšanai un pārveidei. Jāpiemin, ka tieši sintezatori ir radikāli mainījuši elektronisko mūziku jau kopš 1970. gada. Pats termins no angļu valodas ”to synthesize” nozīmē radīt kaut, ko jaunu. Tas rada elektriskos signālus un pārveido tos skaņā, izvadot caur skaļruni vai austiņām. Lielākā daļā mūsdienās lietoto sintezatoru tiek izmantota skaņas sintēze pēc jau zināma parauga. Izmantojot sintezatoru, iespējams iegūt ikvienu skaņu, kā arī imitēt, piemēram, vijoles, klavieru, flautas un jebkura cita instrumenta toņus, kā arī radīt pavisam jaunas skaņas.

Plānojot pirmā taustiņinstrumenta iegādi, viegli apmaldīties neskaitāmo funkciju un terminu “džungļos”, tādēļ piedāvājam īsu konspektu par svarīgāko, kas jāievēro, iegādājoties sintezatoru vai aranžētāju:

  • Polifonija: iegādājoties taustiņinstrumentu, svarīgi noskaidrot polifonisko toņu skaitu – protams, optimālais skaits atkarīgs no spēlētāja vajadzībām. Polifonija nosaka, cik daudz toņus iespējams spēlēt vienlaicīgi. Lai sekmīgi varētu mācīties klavierspēli, instrumentam būtu jābūt vismaz 32 nošu polifonijai, ja tam ir mazāk par 32, tad tas īsti nebūs piemērots sarežģītāku skaņdarbu izpildei. Iegādājoties pirmo instrumentu, ieteicams izvēlēties to ar pēc iespējas lielāku polifonisko nošu skaitu pieejamās cenas robežās.

  • Klaviatūra: lai arī kādu taustiņinstrumenta klaviatūru izvēlētos, nepieciešams pievērst uzmanību vairākām funkcijām. Velocity Sensivity, jeb skārienu jutības funkcija – skaņas skaļums ir atkarīgs no pieliktā spēka nospiešanas brīdī. Šāds efekts sastopams akustiskajām klavierēm to konstrukcijas dēļ. Digitālo taustiņinstrumentu uzbūve atšķiras, tādēļ skārienu jutības efekts tiek imitēts elektroniski, tomēr tas nav pieejams katrā modelī, tāpēc pirms iegādes ir vēlams pārliecināties vai klaviatūra ir pieskārienu jutīga. Aftertouch efekts – palielinot spiedienu uz taustiņu pēc tam, kad tas ticis nospiests, tiek radīts vibrato efekts un skaņas rezonanse tiek mainīta. Jāpiemin, ka aftertouch efekts nav sastopams akustiskajām klavierēm, bet ir mākslīgi radīts sintezatoriem, tomēr bez šī efekta var arī iztikt, un tas nav tik nozīmīgs.

  • Klaviatūras garums: Solfedžo, nošu apguvei un mūzikas rakstīšanai pietiks ar 61 taustiņu (visbiežāk sastopamais taustiņu skaits aranžētājos un sintezatoros), tomēr pilnvērtīgai klavierspēles apguvei iesaka izvēlēties digitālās klavieres, kurām būs pilnā, jeb 88 taustiņu klaviatūra.

  • Klaviatūras izjūta: katra ražotāja klaviatūra nedaudz atšķiras, tādēļ pirms instrumenta iegādes būtu ieteicams to paspēlēt, lai izvēlētos sev piemērotāko modeli. Atšķirība ir jūtama taustiņu virsmas materiālā, visbiežāk tā ir spīdīgi gluda vai matēta ziloņkaula imitācija.

  • Efekti: digitālo skaņas efektu skaits un kvalitāte atšķiras atšķiras starp dažādiem taustiņinstrumentu modeļiem. Dažādi efekti piešķir skaņai īpašu tembru vai pat pilnībā izmaina toņa skanējumu. Iegādājoties pirmo sintezatoru vai aranžētāju, ieteicams pārliecināties par jau iebūvētiem efektiem, lai vēlāk nebūtu jāiegulda papildus izdevumi.

  • Displejs: katram modelim tas var būt savādāks, bet jo vairāk informācijas tas sniedz, jo vieglāk būs ar to strādāt. Daudzi displeji mūsdienās rāda spēlētās notis uz līnijkopas, kā arī sniedz vizuālu palīdzību klavierspēles apmācībā.

  • Savienojamības iespējas: papildus opcijas, kuras noteikti nāksies izmantot apgūstot klavierspēli, ir iespēja pieslēgt Sustain pedāli un austiņas, lai varētu mācīties, netraucējot citus. Šīs divas opcijas ir pieejamas lielākajā daļā taustiņinstrumentu. Ļoti noderīga opcija būs arī USB pieslēgumvieta, kas ļaus instrumentu savienot ar datoru un pavērs plašākas iespējas tā izmantošanā, kā arī Bluetooth opcija, kas ļaus strādāt ar pavadījumu un izmantot aplikāciju iespējas. Ja vēlaties dziedāt līdzi skaņdarbiem, pārliecināties vai instrumentam ir iespēja pievienot mikrofonu.